שו"ת : האם מותר להשתמש בקונדום
עודכן: 5 באוג׳
שאלה
הרב, שלום. אנו נשואים כ 5 שנים והורים ל – 3 ילדים חמודים. אישתי עד עכשיו השתמשה בגלולות אך לאחרונה הגלולות התחילו להשפיע עליה לרעה עם הרבה תופעות לוואי. אנחנו בודקים אפשרות של שיטות טבעיות יותר למניעת הריון. אך עד שהיא תלמד את זה, האם אני יכול להשתמש בקונדום על מנת שאישתי לא תיכנס להריון. אני רוצה להדגיש שהלידות שלנו צפופות מאד, ואישתי לא מוכנה בשום אופן להיכנס שוב פעם להריון.
תודה
תשובה
שלום לך ותודה רבה על השאלה החשובה.
נשאלתי בתקופה האחרונה פעמים רבות על ההיתר להשתמש בקונדום כאמצעי מניעה בין בני זוג במקרה שמותר להם למנוע הריון. העולם של אמצעי מניעה עובר שינוי לפי האמצעים שמשתכללים ומתקדמים כל הזמן. אמצעי מניעת ההריון הנפוץ ביותר הוא הגלולה. ביחד עם חיפוש אורחות חיים בריאים יותר, ובד בבד עם הבנה יותר מעמיקה לתופעות הלוואי והנזקים של הגלולה, נשים רבות כבר אינן רוצות לקחת גלולה ומחפשות תחליפים בריאים יותר. יש תחליפים קונבנציונליים, כגון: התקן תוך ריחמי, דיאפרגמה (שפוסקים רבים אינם מתירים) ותחליפים טיבעיים כגון: חלוני פוריות, ימים בטוחים ועוד. כל זה מביא אותנו לשאלה על מי חלה האחריות למנוע הריון, על הבעל או האישה?
למעשה על שניהם, אבל מבחינה הלכתית, עיקר האמצעים המותרים על פי ההלכה לשימוש גורמים לכך שהאישה היא זו שבפועל מונעת הריון. אישה לא צוותה במצוות פרו ורבו. רבו ההסברים בדורות האחרונים המסבירים את התופעה המוזרה הזאת: מצד אחד אי אפשר להוליד ללא אישה ומצד שני היא לא מקיימת מצווה על ידי הולדת ילדים. היא גם יכולה למנוע הריון מתי שהיא רוצה. אמנם בבחירה להתחתן היא כאילו גם מצהירה שהיא תסייע לבעלה לקיים את המצווה הראשונה בתורה והיא פרו ורבו. יש הרבה תלונות כנגד קביעה תורנית זו, אך אני רואה את זה למעלת העניין ולא לפחיתותו. מה יותר גדול – דבר שעושים מכח צו או דבר שעושים מאהבה? יש דברים כל כך משמעותיים בחיינו שאנו עושים לא מכח צו. כמעט כל מה שאני עושה לילדים שלי הוא לא מכח מצווה אלא מכח אהבה. לדברים הגדולים באמת בחיים – לא צרך ציווי. ולכן לדעתי זה עומד ביסוד העניין שנשים לא צוו (מעבר לטעמים וסיבות נוספות שנאמרו על ידי גדולי הרבנים לאורך הדורות). אז למה גברים צוו? כי כנראה אצלהם משהו לא זורם טיבעי וכיון שלא מדובר בגוף שלהם הם צוו בעניין. יש עוד הרבה מה לחשוב ולכתוב על זה, כגון: איך אפשר לצוות על אדם לעשות מצווה שלא לגמרי תלויה בו? אך נניח לזה כרגע. כיון שהגבר צווה בפרו ורבו, לכן אסור לו למנוע הריון. לעומת זאת, לאישה מותר למנוע ומותר לגבר לקיים יחסים עם אשתו בידיעה גמורה שהיא לא יכולה להיכנס הריון. הרי כך הם נוהגים כל חייהם כאשר האישה בהריון, מניקה או כבר בגיל שאינה יכולה להרות. קיום יחסים באופן רגיל לעולם לא ייחשב הוצאת זרע לבטלה, גם עם האישה אינה יכול להרות. והמצב דומה כאשר האישה נוטלת גלולות, משתמשת בהתקן תוך ריחמי או אמצעי אחר. קונדום לעומת זאת הוא חוצץ פיזי בין הזרע לרחם האישה ולכן אסור לגבר ללבוש או לאישה להלביש קונדום על איבר הגבר. החכמים שהתייחסו לכך מבחינה הלכתית דימו את זה ל"זריעה על עצים ואבנים" המושג ההלכתי של הוצאת זרע לבטלה לשם מניעת הריון – הוא איסור על פי כל הפוסקים. מתי כן הותר להשתמש בקונדום? רק במקרים חריגים של פיקוח נפש האישה או העובר, ובפסיקה אישית לשואל.
לכן, ההתייחסות הנכונה היא שקונדום אסור בשימוש אלא במקרים של פיקוח נפש, ויש לפנות לאפיקים אחרים של מניעת הריון.
בהצלחה בהמשך הדרך,
רפי אוסטרוף
המשיב, הרב רפי אוסטרוף, מחנך למיניות חיובית. בוגר ישיבות מרכז הרב והר עציון ומוסמך לרבנות על ידי הרבנים הראשיים לישראל.
מחבר הספר "לדעת לאהוב" אשר פורסם בעבר כ"אברהם שמואל" מסיבות המפורטות בהקדמת המהדורה השישית של הספר.